Literatur

Ainley, M., Hidi, S. & Berndorff, D. (2002). Interest, learning and the psychological processes that mediate their relationship. Journal of educational psychology, 94(3), 545-561.

Aronson, E., Wilson, T.D. & Akert, R.M. (2008). Sozialpsychologie (6. Aufl.). München: Perason Studium.

Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64, 359-372.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Bardach, L., Oczlon, S., Pietsching, J. & Lüftenegger, M. (2020). Has achievement goal theory been rigth? A meta-analysis of the relation between goal structures and personal achievement goals. Journal of Educational Psychology, 11(6), 1197-1220. https://doi.org/10.1037/edu0000419.

Barron, K. E., & Harackiewicz, J. M. (2001). Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models. Journal of Personality and Social Psychology, 80(5), 706–722. https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.5.706.

Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I. & Vohs, K. D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4(1), 1-44.

Beckmann, J. & Heckhausen, H. (2006). Motivation durch Erwartung und Anreiz. In J. Heckhausen & H. Heckhausen (Hrsg.), Motivation und Handeln (3. Aufl.) (S.105-142). Berlin: Springerverlag.

Byrne, B. M. & Shavelson, R. J. (1986). On the structure of adolescent self-concept. Journal of Educational Psychology, 78(6), 474-481.

Curdes, B., Jahnke-Klein, S., Langfeld, B. & Pieper-Seier, I. (2003). Attribution von Erfolg und Misserfolg bei Mathematikstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen empirischen Untersuchung. Journal für Mathematik-Didaktik, 24, 3–17.

Daniels, J. (2008). Entwicklung schulischer Interessen im Jugendalter. Münster: Waxmann.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1993). Die Selbstbestimmungstheorie der Motivation und ihre Bedeutung für die Pädagogik. Zeitschrift für Pädagogik, 39(2), 223-238.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: University of Rochester Press.

Dickhäuser, O. & Meyer, W.-U. (2006). Gender differences in young children’s math ability attributions. Psychology Science, 48(1), 3-16.

Dweck, C. S. & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological review, 95(2), 256-273.

Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.

Elliott, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 169-189.

Försterling,F. (1985). Rational-emotive therapy and attribution theory: An investigation of the cognitive determinants of emotions. British Journal of Cognitive Psychotherapy, 3, 12-25.

Gottfried, A. E., Fleming, J. S. & Gottfried, A. W. (2001). Continuity of academic intrinsic motivation from childhood through late adolescence: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 93, 3-13.

Hackett, G. (1995). Self-efficacy and career choice and development. In A. Bandura (Hrsg.), Self-efficacy in changing societies (S. 232-258). New York: Cambridge University Press.

Hansford, B. C. & Hattie, J. A. (1982). The Relationship between self and achievement/performance measures. Review of Educational Research, 52(1), 123-142.

Hardt, B. & Kleinbeck, U. (2002). Motivation, goal commitment and action in learning processes for vocational education. In K. Beck (Hrsg.), Teaching-learning processes in vocational education (S. 27-41). Frankfurt a. M.: Lang.

Heckhausen, H. (1977). Motivation: Kognitionspsychologische Aufspaltung eines summarischen Konstrukts. Psychologische Rundschau, 28, 175–189.

Heckhausen, J. & Heckhausen, H. (2006). Motivation und Handeln (3. Aufl.). Berlin: Springer.

Klassen, R. (2002). Writing in early adolescence: A review of the role of self-efficacy beliefs. Educational Psychologgy Review, 14, 173-203.

Krapp, A. (1993). Psychologie der Lernmotivation – Perspektiven der Forschung und Probleme ihrer pädagogischen Rezeption. Zeitschrift für Pädagogik, 39, 187-206.

Krapp, A. & Ryan, R. M. (2002). Selbstwirksamkeit und Lernmotivation. Eine kritische Betrachtung der Theorie von Bandura aus der Sicht der Selbstbestimmungstheorie und der pädagogisch-psychologischen Interessenstheorie. Zeitschrift für Pädagogik, 44, 54-82.

Krapp, A. & Prenzel, M. (2011). Research on interest in science: Theories, methods and findings. International journal of science education, 33(1), 27-50.

Krapp, A., Geyer, C. & Lewalter, D. (2014). Motivation und Emotion. Pädagogische Psychologie, 6, 193-222.

Langfeldt, H.-P. (2006). Psychologie für die Schule. Weinheim: Beltz Verlag.

Marsh, H. W., Byrne, B. M., & Yeoung, A. S. (1999). Causal ordering of academic self-concept and achievement: Reanalysis of a pioneering study and revised recommendations. Educational Psychologist, 34, 155–167.

Mietzel, G. (2007). Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe Verlag.

Möller, J. (2010). Attributionen. In D. Rost (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (4. Aufl.) (S. 38-44). Weinheim: Beltz.

Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological review, 91(3), 328-346.

Patrick, H., Kalplan, A. & Ryan, A. M. (2011). Positive Classroom Motivational Environments: Convergence Between Mastery Goal Structure and Classroom Social Climate. *Journal of Educational Psychology, 103(2), 367-382. https://doi.org/10.1037/a0023311.

Pinquart, M., Juang, L. P. & Silbereisen, R. K. (2003). Self-efficacy and successful school-to-work transition: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 63, 329-346.

Rheinberg, F. (2000). Motivation (3. Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer.

Rheinberg, F. (2008). Motivation (7. Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer.

Riedl, A. (2004). Leistungsüberprüfung und –beurteilung in Schule und Unterricht. In A. Riedl (Hrsg.), Grundlagen der Didaktik (S. 146-156). Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Rustemeyer, R. (1996). Lehrberuf und Aufstiegsorientierung. Eine empirische Untersuchung mit Schulleiter/innen, Lehrer/innen und Lehramtsstudierenden. Münster, Westfalen u.a.: Waxmann.

Schiefele, U. (1996). Motivation und Lernen mit Texten. Göttingen: Hogrefe.

Schiefele, U. (2004). Förderung von Interessen. In G. W. Lauth, M. Grünke & J. Brunstein (Hrsg.), Interventionen bei Lernstörungen (S. 134-144). Göttingen: Hogrefe.

Schunk, D. (2012). Learning Theories: An Educational Perspective (6th ed). London: Pearson.

Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (2002). Das Konzept der Selbstwirksamkeit. Zeitschrift für Pädagogik, 44, 28–53.

Seligman, M. E. P. (1992). Erlernte Hilflosigkeit (4. Aufl.). Weinheim: Psychologie Verlags Union.

Shirey, L. L. & Reynolds, R. E. (1988). Effect of interest on attention and learning. Journal of Educational Psychology, 80(2), 159-166.

Spatz, V. & Goldhorn, L. (2021). When It’s More Difficult, I Just Cram More! An Exploratory Interview Study on Students’ Mindsets in Physics. European Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 92-109.

Spinath, B. (2022). Lernmotivation. In H. Reinders, D. Bergs-Winkels, A. Prochnow & I. Post (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (1. Aufl., S. 739-752). Wiesbaden: VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27277-7_40

Strijbos, J. W., & Müller, A. (2014). Personale Faktoren im Feedbackprozess. In H. Ditton & A. Müller (Hrsg.), Feedback und Rückmeldungen: Theoretische Grundlagen, empirische Befunde, praktische Anwendungsfelder (S.83-135). Münster/New York: Waxmann.

Suter, F., Karlen, Y., Merki, K. M. & Hiert, C. (2022). The relationship between success and failure causal attributions and achievement goal orientations. Learning and Individual Differences, 100, 102225.

Trautwein, U. (2003). Schule und Selbstwert. Münster: Waxmann.

Weiner, B. (1975). Wirkung von Erfolg und Misserfolg auf die Leistung. Bern: Hans Huber Verlag.

Weiner, B. (1979). A Theory of Motivation for Some Classroom Experiences. Journal of Educational Psychology, 71(1), 3-25.

Wild, E., Hofer, M. & Pekrun, R. (2006). Psychologie des Lernens. In A. Krapp & B. Weidenmann (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 203–267). Weinheim: Beltz.

Wölfer, R. & Cortina, K. (2014). Die soziale Dimension der Lernmotivation – Netzwerkanalytische Untersuchung schulischer Zielorientierungen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, 17(5), 189–204. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0557-7.

Ziegler, A., & Heller, K. A. (1998). Motivationsförderung mit Hilfe eines Reattributionstrainings. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 45(3), 216-229.

Ziegler, A., & Schober, B. (2001). Theoretische Grundlagen und praktische Anwendung von Reattributionstrainings. Regensburg: Roderer.